Pomůcky na lekce a tipy na nejrůznější....

Na facebooku mě najdete pod hratky s batolatky, pod firmou klaunik.

___________________________________________________________________________________________

POMŮCKY NA KAŽDOU HODINU:

Hrátky s batolátky: přezůvky pro dítě i maminku, pití. 

Krakov - visací zámek na skříńku, řetěz se zámkem na kočárek.

_____________________________________________________________________________________________

TIP: https://vychovanevychovou.cz/zive/vysilani/?gw=vnv9c&utm_source=vesnice&utm_medium=email&utm_campaign=rychlokurzemail6

______________________________________
TIP:Projekt "Cílená podpora rodičů s dětmi při návratu na trh práce“ Pro bližší informace o projektu se obracejte na: mob.: +420 725 348 446, e-mail: 
info@damaco.cz

_______________________________________________________________________________________

     TIP: www.hrackyvzdelavacky.cz

____________________________

STRAVA - www.zdravapotravina.cz, https://www.stream.cz/peklonataliri, www.chemievjidle.cz, www.vitarian.cz, www.macrobios.czwww.makrobio.czhttps://www.institut.celostnimedicina.cz, https://knava.blog.idnes.cz/c/327164/Pozor-na-etikety-i-u-ovoce-a-zeleniny.html     a další tipy na stránce nejniže

Knihy od prof. Strunecké:

Doba jedová, 
Jak přežít dobu jedovou.
Varovné signály očkování.                                                                                                                                                                               Babské rady profesorky Strunecké.

- link na ječné lívance, odtud se dá proklikat na další výborné recepty (i
když často s cukrem) https://zdravejist.blogspot.cz/2013/06/jecne-vegan-
livance.html
-  nové stránky paní, která má dobré kurzy. Slibuje tam, že se chystá posílat
recepty těm, co se zaregistrují - https://spokojenamama.eu/
-  makrobiotické, ne vždy, ale přesto ale často jedlé a dobré recepty https://www.jimejinak.cz/
-  už hodně makrobiotické, ale taky se tam dají najít dobré recepty https://panidyne.cz/
-  https://kucharkazesvatojanu.blogspot.cz/

PŘÍKRMY - www.kojeni.net  (recepty, vhodnost potravin po měsících apod.)

Dobré kuchařky - Hanka Zemanová-Abecedář a další, Karmel Annabel - Vaříme pro kojence a batolata

Když nemáte čas pro sebe uvařit - Govinda vám doveze vegetar.oběd domů - tel. na řidiče - 775 339 571, cena za celé menu i s dopravou je 110,- Kč.

Domácí med - Bambusárium za poliklinikou Mazurská, u lesového parku.

____________________________________________________________________

RECEPT: Staročeský jahelník

300g jahel, 600ml mléka, 70g cukru, 400g jablek, 100g rozinek, 120g másla, 2ks vejce, špetka skořice

Nejprve spařte jáhly horkou vodou a po té uvařte v mléce se solí a polovinou cukru. Zapékací nádobu vymažte máslem. Z bílků vyšlehejte tuhý sníh a přidejte zbylý cukr. Do jahelné kaše přidejte máslo a po vychladnutí přidejte nahrubo nastrouhaná jablka, rozinky, skořici a vaječné žloutky. Nakonec šetrně vmíchejte sníh a celou hmotu vložte do zapékací mísy. Jahelník můžete poklást kousky jablek. Dejte péct do trouby na 20-25 min. při teplotě 180°C.

_____________________________________________________________________________

Škodlivé látky - https://www.vitalia.cz/clanky/pet-nejcastejsich-jedovatych-predmetu-nadobi-a-kosmetika/

https://www.home-made.cz/  - JAK SI VŠE VYROBIT DOMA

BIO KOSMETIKA  - nappř. WWW.DNMCOMPANY.CZ - 100%  pomerančový sprej na WC - zn.Almacabio

_____________________________________________________________________________

Tipy na výlety  s dětmi

* Muzeum hraček, Benátky nad Jizerou – zámek

* Mirakulum

* Perníková chaloupka – Ráby u Pardubic (blízko také Kunětická hora - hrádek a ranč)

* ZOO  Chleby (U Nymburka)

* Safari s ubytováním Dvůr Králové

* Botanicus – Ostrá (centrum trad.řemesel)

* Jičín – Rumcajsova ševcovna

* Rozhledny -  Milohlídka  

* Kočičí hrádek

* Skanzen Kouřim (muzeum lidových staveb)

* Berchtold – zámek, Vidovice, Dětský ráj, miniatury hradů, pohádková země, Ladův kraj

* Beroun – medvědárium, městská hora – rozhledna

* Labyrintarium Loučeň

* Kbely – letecké muzeum

* Přerov nad Labem – muzeum, skanzen

_________________________________________________________________________________

TIPY NA HRAČKY:

LEVNÉ MONTESSORI HRAČKY - https://montessorihracky.cz/ Využijte 5% slevu - kód: HSB05 (platnost do konce roku 2014)

www.didaktika.me.cz - KOMÍN S BAREVNÝMI KULIČKAMI, co nosím na kroužky

https://www.ses.cz/hracky/?act=detail&produkt_id=13054 - VOSKOVKA DO VODY PRO PRVNÍ MALOVÁNÍ (pokud máte světlé kachličky v koupelně-jde to pěkně umýt:-)

Chrastítka zn. HABO

KNIHA - KOUZELNÁ ZVÍŘÁTKA NA DOBROU NOC-https://neoluxor.cz/detske/kouzelna-zviratka-na-dobrou-noc--206901/

www.chytrehracky.cz

www.goki.cz - (dřevěné pexeso)

www.dracek.cz

SMART HRAČKY - např. www.smarthry.czwww.smartgames.eu

www.zabavneuceni.cz

https://www.magformers.cz/cz/magformers-info-o-stavebnici/

www.rebo.cz - magnetické hračky

www.hrejsi.cz - deskové a jné hry - např. od 2 let hra DUHA

https://www.dedracek.cz/dedracek/eshop/3-1-HRY-GRANNA/0/5/42-HRA-ROCNI-DOBY

www.drevenapistalka.cz

www.ignis.cz (věci na výrobu přírodních panenek apod.)

www.spravnahracka.cz - didaktické hry a hračky pro předškoláky

Dopravní pexeso na netu - https://deti.onesoft.cz/hry/pexeso-dopravni-znacky/878/

________________________________________________________________________________________________

NĚCO O VÝCHOVĚ....https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10000000034-divadlo-kampa/212251000300027-duse-k-jaroslav-dusek-hosti-naomi-aldort/

https://www.kosmas.cz/knihy/152706/vychovavame-deti-a-rosteme-s-nimi/
https://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/178161-duse-k-s-naomi-aldortovou/
www.naomialdort.cz

___________________________________________________________________________________________________

Slevový portál www.Odmaminky.cz, www.e-mimino.cz

__________________________________________________________________________________________________

TIPY NA VOLNÝ ČAS: www.mestoprodeti.cz, www.ententyky.cz

TIP NA HERNU: SKVĚLÁ HERNA VE VYSOČANECH - www.brum-bambule.cz

RECEPT NA MODELÍNOVÉ TĚSTO: https://www.brydova.cz/napady/ostatni-/117-domaci-modelina-pro-deti-

_____________________________________________________________________________________________________

Dětská psycholožka  - PhDr. Ilona Špaňhelová - tel. 607 277 444 (výchovné poradenství apod. - je ve Vysočanech)

https://www.spanhelova.cz/

Personálně-právní poradenství - 223 011 642 (zvláště pro matky vracející se do práce, zdarma)

Sebevzdělávání při RD zdarma - kurzy hrazené evrop.unií - Imagelab.cz,  a najdete určitě i další i jinde..

_________________________________________________________________________________

Očkování-vybrané názory (bohužel jich vždycky najdete spoustu pro a proti:-((

https://www.celostnimedicina.cz/video-ockovani-a-rizika.htm

https://ona.idnes.cz/rozhovor-o-negativnich-vlivech-ockovani-ffu-/zdravi.aspx?c=A130725_004650_zdravi_haa

https://www.svetkolemnas.info/novinky/zdravi/286-ockovaci-skandal-soud-potichu-potvrdil-autismus-z-mmr-vakciny

https://ona.idnes.cz/sveho-syna-nenechavam-ockovat-rika-lekar-ffr-/zdravi.aspx?c=A100913_120844_zdravi_lf

https://ona.idnes.cz/ockovani-je-velky-podvod-rika-byvaly-farmaceuticky-magnat-pnk-/zdravi.aspx?c=A110316_095115_zdravi_pet

__________________________________________________________________________________

MRKNĚTE NA POŘAD:

https://vikend.nova.cz/clanek/novinky/vikend-1-10-skola-montessori.html

Mrkněte i na tento film o konzumu: https://www.spektrumzdravi.cz/konzumni-deti-aneb-komercionalizace-detstvi

_________________________________________________________________________________________________

TIPY NA KNIHY A RECENZE

Tvoje dítě jako šance pro tebe - Zdeňka Jordánová

Láska - Zdeňka Jordánová

Poznej svůj cíl - Zdeňka Jordánová

___________________________________________________

(z bc.práce Zuzany Kupcové-tímto jí děkuji..)

Ivona Březinová

Sněhuláci z Mrkvonos (2005)

Neotesánek (2005)

Natálčin Andulák (2011)

Lentilka pro dědu Edu (2006) – nominace Zlatá stuha 2006

Honzík půjde po prázdninách do školy. Do mateřské školy ale nechodí a tráví většinu času se svým pradědečkem Edou. „Dědu“ Edu jednoho dne přivezou domů pánové od policie, protože zapomene cestu domů. Dospělí – maminka, tatínek i děda Arnošt přičítají toto paměťového selhání skleróze, ale pravda je bohužel závažnější. Děda Eda trpí Alzheimerovou chorobou. Příhody, které Honzík s dědou Edou prožívají, vnímá Honzík zprvu jako velkou zábavu. S postupem času však začíná vnímat i on změny v dědově chování a snaží se svým přispěním dědečkovi jeho nemoc usnadnit. Už jsem měl léky?“ zeptal se děda Eda, sotva se vrátil s vypumpovaným žaludkem z nemocnice. Já ti dám léky, dědo, chceš?“ nabídl se Honzík. Honzík přiběhl s krabičkou lentilek. Maminka se rozesmála: Vidíš, to je přece nápad! Jednu lentilku dědovi dej. A přines mu vodu, aby ji mohl zapít.“ // Od toho dne spotřeba lentilek u Koudelků prudce stoupla. Aby taky ne. Kdykoliv chtěl děda Eda lék, přispěchal Honzík a dal mu zapít jednu barevnou lentilku. Při mé snaze ověřit si zvolené knihy i v jiných mateřských školách jsem došla k poznání, že dospělí mají rozporuplné pocity při možnosti číst dětem knihu s tématem nemoci a stáří. Někteří nabídku odmítli, přestože knihu nečetli. Ohlas u těch, kteří přijali, byl vesměs pozitivní, přičemž připouštím, že dětem, kteří se běžně nesetkávají se svými prarodiči pokročilého věku, je třeba více vysvětlovat. Paní učitelka, která pravidelně dochází do domova seniorů, kde v rámci ergoterapie pracují děti společně s klienty s hrnčířskou hlínou, v rozhovoru o knize uvedla: „Při společné četbě jsme se často zamýšleli nad otázkami tolerance a odpuštění. Děti chápaly, že je děda nemocný a proto dělá divné věci. Měla jsem pocit, jakoby se děti přestaly bát, zeptat se na zvláštní chování a vzezření“ dědečků a babiček, se kterými se při tvoření setkávají.“ Příběh Honzíka a jeho dědečka ukazuje, jak důležité je předkládat dětem život takový, jaký ve skutečnosti je. Nic neskrývat, nic netajit. Děti jsou schopné vcítit se do pocitů blízké osoby a je pro ně přirozená snaha pomoci, přestože důvodu či závažnosti problému nemusí rozumět. Příběh je velice emotivní a v podtextu ukazuje soudržnost rodiny. Děda Eda je divnej, co?“ řekl tatínek, když mu večer Honzík vyprávěl, jak děda zapomněl, že už je starý. Není divnej,“ namítl Honzík dotčeněNáhodou, takovýho pradědečka žádnej kluk ze školky nemá, abys věděl.“ /Luboš Kroupa povídal, že by našeho dědu vyměnil za jejich babičku. Ona prý pořád jen uklízí a pere a není s ní žádná legrace. Tak jsem řekl, že ne. Našeho dědu Edu bych za nic na světě nevyměnil.

 

Olga Černá

Poklad starého brouka (2007)

Jitka a kytka (2010)

– nominace Zlatá stuha 2010

Z domu a zahrady (2011)– nominace Zlatá stuha 2012

Kouzelná baterka (2004) – Zlatá stuha 2004

Franta si moc přál mít nějaké živé zvíře, nejradši koně nebo aspoň psa. Ale maminka řekla, že to nejde.“ Psího kamaráda si tedy František vyrobí alespoň z PET lahve. Poté, co pro svého umělého pejska vymyslí jméno „PETalík“, dostane od dědečka v parku kouzelnou baterku. Ta dokáže oživit vše, na co posvítí. Ovšem s podmínkou, že se o „oživlou věc“ František postará. Začíná dobrodružství. PETalík je pes, který žere plasty, díky oživlým teniskám „Boťatům“ si zaběhá i babička a Vlasátko pomůže vytáhnout míček z kanálu. Oživlé předměty však nejsou pouhým zdrojem zábavy. František se učí, že je třeba nést důsledky svých okamžitých nápadů i náhodných nedopatření. Děti tuto knihu velmi prožívají. Oživlé věci jsou součástí každodenního života a není těžké uvěřit, že kdybychom měli kouzelnou baterku, může mít i každý z nás svého PETalíka či Duchnouše. Já mám nápad!“ vyskočil najednou Franta. Posvítím kouzelnou baterkou na peřiny a ty náš ohlídají a nikdo si na nás netroufne!“ Franta peřiny ještě jednou pořádně naklepal a narovnal kolem dokola a pak na ně namířil paprsek z baterky. Co je?“ zívl maminčin polšř, ze kterého se udělala hlava. Ostatní peřiny a polšře se pospojovaly do ohromné housenky a teď se všelijak převalovaly a hledaly pohodlnou polohu. Zpočátku se stvoření Duchnouše zdá jako výborný nápad. Duchnouš Františkovi zpívá a ten spokojeně usne. Ale co s Duchnoušem, který zabere půl pokoje druhý den? Řešit vzniklou situaci nutí Františka i děti zapojit své znalosti a fantazii.

Pohádkové motivy, humor, pozitivní konce a použité jazykové prostředky spolu s kolážemi ze starých tapet, textilií a dalších materiálů Michaely Kukovičové dokážou oslovit natolik, že zatoužíte mít tuto knihu doma. Nejen pro své děti, ale i sami pro sebe.

Ocenění – Zlatá stuha IBBY (2004) a 3. místo Nejkrásnější kniha ČR (2004) byly v tomto případě uděleny namístě.

 

Viola Fischerová

Co vyprávěla dlouhá chvíle (2005)

Jak zvířátka uzdravila smutný dům (2011)

Dům, v němž bydlela Johančina babička, byl šedivý a starý. Měl zčernalé římsy a místy oprýskanou omítku a každý, kdo šel kolem, si nejspíš řekl: Takový smutný, starý dům, ten už měli dávno zbourat. V tom domě ale bydleli lidé. Kdysi, když řil novotou, tak se do něho nastěhovali se svými maličkými dětmi, ale to bylo dávno a teď v něm už dlouho žádné dítě nebydlelo.

Útlá kniha Violy Fischerové přibližuje dětem na příběhu Johanky, její babičky a nalezené fenky Bělinky, jakou podobu může mít stáří. Domovník pan Hromádko žije sám, nemá na světě nikoho. Svou samotu a smutek skrývá před světem a raději se chová nerudně, stále něco zakazuje, přikazuje. Nájemníci domu, babičky a dědečkové, se ho bojí. Všechno se ale změní na Štědrý den, kdy Johančina babička najde v parku uvázanou hladovou a opuštěnou fenku Bělinku. Přestože ví, že pan Hromádko zvířata v domě zakázal, pronese Bělinku k sobě domů a postará se o ni i čtyři štěňata, která se přes noc narodí. Dokud jsou štěňata malá, daří se babičce pejsky před panem Hromádkou utajit. Společně s Johankou vymýšlí, jak přesvědčit domovníka, aby zrušil zákaz chovat v domě zvířata. Pomůže náhoda. Domovník si ohřívá polévku a při tom usne. Kdyby nebylo Bělinky, která štěkotem upozornila ostatní obyvatele domu, pan Hromádko by se otrávil plynem. Po svém návratu z nemocnice jde domovník babičce a Bělince poděkovat. Z návštěvy už neodchází sám, ale s psím klukem Zorrem. Zákaz mít čtyřnohého kamaráda, je zrušen. Dům ožije.

Knihu Violy Fischerové jsem objevila těsně před dokončením bakalářské práce a neměla jsem možnost ověřit si ji u dětí. Přesto si příběh „smutného domu“ pro jeho, pro dětskou literaturu neobvyklé téma, výjimečnost a krásný jazyk troufám zařadit mezi doporučené knihy. S vědomím, že tato kniha si zaslouží více než pouhé přečtení, ale je vhodným východiskem pro vytvoření projektu.

 

Petr Horáček

Husa Líza (2012)

Papuchalk Petr (2013)

Nový domek pro myšku (2012)

Krátký příběh o myšce, je určen nejmladším čtenářům. Jednoho dne objeví myška před svým domečkem jablíčko. Ráda by si ho nechala, ale jablíčko se do jejího domečku nevejde. Rozhodne se, že si najde domeček nový. To ale není jen tak. Všechny domečky jsou obsazené. Po celodenním hledání nachází myška domeček (svůj), do kterého se s téměř snědeným jablíčkem bez problémů vejde.

Petr Horáček vypráví své příběhy prostřednictvím obrázků. Velkou výhodou jeho knih je skutečnost, že příběh dokážou děti pochopit i bez toho, že umějí číst. Role vypravěče a posluchače se zde může jednoduše obrátit. Knihu Nový domek pro myšku jsem dětem přinesla do třídy na prohlížení a až s odstupem času jsme si o ní začali povídat. To už prošla dětem několikrát rukama. Zajímalo mne, zda děti vnímaly příběh, či si jen prohlížely obrázky. Většina dětí skutečně zachytila příběh o myšce a jablíčku. S tím rozdílem, že myška jde (dle přesvědčení dětí) navštívit své kamarády a s každým se o kousek jablíčka rozdělí. Když ale přijde na návštěvu k medvědovi a vidí jak je veliký, dostane strach, že by jí mohl celé jablíčko sníst a uteče zpátky domů, kde spokojeně usne.

 

Daniela Krolupperová

Zuzanka a ježeček (2006)

Putování za nejmocnějším kouzlem (2007)

Zákeřné keře (2010)

Rybí sliby (2011)

Dráček Mráček (2012)

Draka je lepší pozdravit aneb o etiketě (2009) – nominace Zlatá stuha 2009, cena SUK Čteme všichni 2010

Když bylo Kačence pět let, dostala k narozeninám plyšového vodníčka. Tak začíná příběh knihy Daniely Krolluperové, kdy se spolu s ostatními hračkami ocitáme v dětském pokoji Kačenky a Vašíka. Seznámíme se s panenkou Julií, medvídkem a především s odřeným plyšovým pejskem, který zná spoustu pohádek. Pokaždé, když hračky zůstanou samy doma, vypráví jim pejsek pohádku, která má určitou spojitost s událostmi daného dne – Vašík zapomene uklidit medvídka, nechá ho ležet přes noc na podlaze. Ráno medvídka od nepohodlného ležení bolí celé tělo – O blechách, kterým došla trpělivost, Děti jedí v pokojíčku sušenky a koberec je celý zadrobený – O malé princezně, Vašík pomůže Kačence nasadit helmu na kolo – O obloze a sluníčku atd.

Kniha Draka je lepší pozdravit v dovětku etiketě. A etiketa neboli správné způsoby chování jsou hlavním tématem jednotlivých pohádek i společného vyprávění hraček. Děti se na základě pohádkového příběhu dozvídají, co se stane, když někdo nemluví pravdu, je lakomý a hamižný, chová se jako kazisvět, proč je důležité chovat se ohleduplně atd. Krátké shrnutí a ústřední téma příběhu vyplývá z povídání hraček po pohádce. Objevuje se znovu v blocích „PRO RODIČE“ a „TAKŽE JEŠTĚ JEDNOU“.

Podstatu oblou bloků tvoří pravidla a otázky. S jejich pomocí můžeme rozvést danou problematiku do větší hloubky a dalších souvislostí (a to v podobě rozhovoru či dramatické výchovy). Ke každému tématu patří také humorná básnička od Miloše Kratochvíla. Ukazovák zvedne víc než malíček, dva prsty natáhnou auto na klíček a když se pět prstů s dlaní spojí v hrst,zvednou vodu, což neumí žádný prst! Nejedná se o trik ani o zázrak.

Stačí, když si těch pět řekne co a jak a pak si vzájemně trochu pomohou … Učí se to už i prsty u nohou!

Kniha Draka je lepší pozdravit, aneb o etiketě, patří k titulům, které nelze číst od první stránky do poslední. Aby se z knihy vytěžilo co nejvíce, je třeba přečíst si příběhy předem a ujasnit si způsob, jakým budu s knihou pracovat, který příběh (situace) je pro moje děti v dané chvíli aktuální. Tuto mou domněnku mi potvrdily i paní učitelky, které knihu na mé doporučení s dětmi četly. Další věc, kterou paní učitelky často uváděly, je čtivost a srozumitelnost textu. Daniela Krolluperová píše „krásnou“ češtinou a neuchyluje se k hovorovému jazyku, jak se tomu v poslední době ve filmové, ale i literární podobě příběhů pro děti stává. Kniha Draka je lepší pozdravit, aneb o etiketě může pomoci dětem, a nejen jim zorientovat se v žebříčku hodnot, jak o tom v úvodu knihy píše Eliška Hašková Coolidge. Já opravdu věřím, že si i vy do života ponesete úctu a pochopení k lidem kolem sebe, ke všem starším, slabším a jiným, než jste vy.

Uvidíte pak, žříkat pravdu je síla, ne slabost, že přiznat chybu či vinu je odvaha a

umět se omluvit je vzácný dar, stejný, jako umět odpustit těm, kdo vám ublížili.

 

Daniela Krolupperová

Bubáček (2011) - nominace Zlatá stuha 2012

Lukáš je jedináček, chodí do mateřské školy a má rád pohádky o strašidlech. Jednou

mu před spaním maminka vypráví novou pohádku o Bubáčkovi. Tatínek ho Lukášovi

nakreslí a Bubáček obživne. Ale to ví pouze Lukáš, protože „ rodiče prostě některé věci

špatně chápou.“ Lukáš je rád, že má nového kamaráda, se kterým si může hrát, ale také

zažívá strach a obavy, když se Bubáček ztratí v lese.

Příběh o Bubáčkovi zaujal děti svou myšlenkou, že namalované věci se mohou stát

skutečnými. Lukáš odnesl Bubáčka do jeho obydlí. Hned mu přimaloval velkou vanu.

Ještě před mytím mu nakreslil teplou zelnou polévku. Tu mají bubáčci obzvláště rádi.

Autorce se podařilo zachytit svět dětskýma očima v jeho jednoduchosti a kráse.

Tuto knihu lze s úspěchem předčítat i mladším dětem (4 – 5 let).

 

Zuzana Pospíšilová

Pohádky před spaním (2007)

Fánkova dobrodružství (2011)

Pohádky pod polštář (2012)

Vánoční pohádky (2012)

Domeček pro šneka Palmáce (2008)

Jednoho letního dne přijde šnek Palmác nešťastnou náhodou o svou ulitu. Nezbývá

mu, než vydat se do světa hledat si novou. Při svém putování potkává zvířátka, která se mu snaží s ohledem na své zkušenosti a možnosti k novému domečku pomoci. Šnek Palmác spolu s dětmi poznává, že domeček nemůže být cokoliv, a najít nový dá práci.

Ústředním tématem příběhu šneka Palmáce je pomoc druhému. Zároveň seznamuje děti s životem drobných živočichů.

Jednotlivé kapitoly mají podobné schéma. Palmác se setká se zvířátkem, kterému

vypravuje svůj příběh. Je zde využito podobně jako u kumulativních pohádek stupňovitého opakování. Zvířátko dopomůže Palmácovi k novému domečku. Shodou náhod a přírodních zákonitostí – hlína se při dešti rozpustí, utržená květina vadne, však Palmác o svůj domeček znovu přichází.

Vyprávění je postaveno na dialozích a přímé řeči. Autorka se ale nebojí používat i méně obvyklé výrazy a slovní spojení – chlácholit, toužit, libovat si, pardon, slzy na krajíčku. Každá kapitola je zakončena otázkami, které navozují možnost využití textu k dalším činnostem – výtvarné, pracovní i dramatické.

Domeček pro šneka Palmáce patří k titulům, které si děti opakovaně žádají k přečtení, přestože některé pasáže znají téměř zpaměti.

 

Iva Procházková

Eliáš a babička z vajíčka (2002)

Eliáš chodí do mateřské školy. Jeho maminku a tatínka mu většina dětí závidí (maminka vypadá jako princezna a tatínek vynalézá počítačové hry), ale on si často připadá strašně sám. Přál by si mít alespoň babičku nebo dědečka, kteří by s ním trávili čas. Tohle přání, i když v jiné podobě, se mu splní. Eliáš najde v parku vajíčko, ze kterého se vylíhne „babička“ s křidélky. Eliáš pro ni obstarává oblečení, učí babičku chodit, jíst, mluvit a také létat. Babička se často chová jako malé dítě, které ničemu nerozumí a přivádí Eliáše do nepříjemných situací. Přesto ji má rád. Při dračích závodech babička Aty uletí, když pomáhá vznést draka, kterého Eliáš s tatínkem vyrobil (Tatínek si uvědomí, jak málo se svému synovi věnuje na základě neúspěchu jeho videohry „Moje hra byla dobře vymyšlená, chytrá, pěkně vypadala, ale na rozdíl od těch ostatních nebyla dost zábavná. Prý se na mojí hře pozná, že ji vymýšlel někdo, kdo nemá děti, řekli.). Čas strávený společně s rodiči na dračích závodech a naděje, že se babička jednou vrátí, zmírňují Eliášův smutek ze ztráty babičky.

Příběh Eliáše vystihuje jeden z palčivých problémů dnešní doby, kdy rodiče soustředěni na svou vlastní kariéru zapomínají na potřeby svých dětí. Příběh vypráví Eliáš. Humorné příhody zažívané s babičkou jsou protikladem Eliášových pocitů zlosti, zklamání, a nepochopení vůči vlastním rodičům. Knížku Ivy Procházkové si děti v naší mateřské škole velmi oblíbily a opakovaně si žádají její předčítání. Doufám jen, že je to především z důvodu čtivého a poutavého příběhu a nikoliv pro to, že se naše děti cítí ve svých domovech stejně osaměle jako Eliáš

 

Myši patří do nebe (2006) – Magnezia litera 2007)

Jednoho dne utíká myška Šupito před lišákem Bělobřichem. Zakopne o odhozenou zátku od piva, spadne ze srázu a zabije se. Myška odchází do nebe, kde se setkává s kamarády z lesa, kteří svět již dříve opustili. Skutečnost, že v nebi není třeba se nikoho bát, umožní, že se Šupito a Bělobřich (úhlavní nepřátelé na zemi) spřátelí. Společně tráví dny plné zábavy a poznávání se navzájemJá se hádám, jenom když se hádá ten druhý,“ řekla Šupito. A co urážení? Urážíš se často?“ „Ne často, ale když už, tak pořádně,“ přiznal Bělobřich. Nesnáším, když mi někdo říká jinak, než se jmenuju.

Jak jinak?“ „Různě. Třeba ,“ lišák zmlkl a v rozpacích se začal drbat na nose.

Třeba? Co třeba?“ vyzvídala Šupito. Bělo… pupkáč,“ zamumlal lišák sotva

slyšitelněTo nemůžu ani cítit. Dělá se mi úplně špatně, když to slyším.“ „Ani se ti

nedivím,“ dala mu Šupito za pravdu. /Nesnáším, když mi někdo říká, že jsem milá.

Jé, promiň!“ omluvil se lišák. Já to myslel v dobrém.“ „V dobrém, nebo ve zlém!

odsekla Šupito a rozčileně popoběhla blížKdyž řekneš milá, je to, jako kdybys řekl

nudná, nijaká nebo dokonce hloupá! Úplně nepovedené slovo! Já mám ráda slova,

která znamenají to, co říkají!“ Ve chvíli, kdy oba dostanou možnost vrátit se zpátky na

zem, rozhodne se Šupito pro záchranu přátelství, vrátit v podobě lišky. Netuší však, že ze stejného důvodu se i lišák Bělobřich rozhodne žít nový život v podobě myši.

Domnívám se, že příběh myšky a lišáka, přestože je určen dětem až od 8 let, dokáže oslovit i mladší děti. Krom poznání, že život ztrácí na své kráse, pokud není čeho se bát, na něco se těšit, po něčem toužit, přináší naději, že smrtí vše nekončí. Ivě Procházkové se podařilo v čtivém a zábavném textu obsáhnout i podstatu a úskalí přátelství: Nevím, proč jsme spolu nekamarádili už dřív!“ prohlásila Šupito… „Bála ses mě, to je jasné!

Když se nikdo nikoho bojí, nemůže se s ním skamarádit,“ usoudil Bělobřich.

Prostřednictvím této knihy lze děti velmi dobře učit se ptát a přemýšlet.

 

Lenka Rožnovská

František a jeho pohádky do postýlky (2010)

Dědo, ty jsi indián (2013)

Anežka se těší na miminko (2012)

Anežka najde pod vánočním stromečkem kočárek. Záhy ale pozná, že pro její panenku Janinku je příliš velký, stejně jako košilky či nočník. Tatínku, maminko, letos to Ježíšek nějak popletl. Přinesl věci pro úplně jinou panenku, než je Janinka,“ důležitě prohlásila Anežka a zhluboka si povzdechla, aby rodiče viděli, jak to má v životě těž

Tak začíná příběh Anežky, která se právě o vánocích dozvídá od svých rodičů, že maminka bude mít miminko.

Autorce se povedlo velmi poutavě a čtivě zachytit dětské uvažování.

Prostřednictvím hry Anežky s panenkou Janinkou, se dozvídáme, jaké představy a

pochybnosti doprovázejí dětské těšení na nového sourozence. „Vždyť já jsem měla

k obědu hrachovku, tak teď mám v bříšku moc a moc malých hrášků, malých miminek.

Vždyť šže se miminka narodí z hrášku, maminka a tatínek to říkali.“ – „Tatínek říkal,

že až bude miminko na světě, tak se s ním musím o všechno rozdělit. Ale neboj se,

možná budeme mít štěstí a narodí se nám kluk. Kluci si s panenkami nehrají.“ – „Tak to

ne, miminko, to se nedělá, konec schovávačky. Miminko nezlob. Už tady na tebe čekám

sto let a ještě chloupek, tak pojď ven.

 

VHRSTI

Už se nebojím tmy (2007)

Prázdniny v nebi (2008)

Začínají prázdniny, děti si povídají, kam pojedou na prázdniny, s kým prázdniny prožijí. Štěpán pojede s rodiči na hory, ale vůbec se netěší. Raději by jel k dědečkovi a babičce, ale ty už nemá. „Proč museli umřít tak brzy?stěžuje si svému plyšovému kamarádovi Bartolomějovi. V noci se do okna Štěpánova pokoje spustí zlatý žebřík.

Kdo se to k nám chce dostat?“ podivoval se plyšák, který se z toho vzpamatoval o něco

dřív než já. Z nebe? A po žebříku?

Vyklonil jsem se z okna, abych se podíval, kdo k nám leze, ale nikoho jsem neviděl.

Jen zlatý žebřík stoupající snad do nekonečna. Stovky, možná tisíce příček až ke hvězdám. Trochu se mi z toho zatočila hlava.

Štěpán zprvu váhá, ale nakonec si dodá odvahy a vyleze po žebříku až do nebe, kde se setká s babičkou, dědečkem, andělem Vítkem a pasáčkem ovcí Dušanem. Užívá si prázdniny, ale musí najít i dostatek odvahy a postavit se s Dušanovou píšťalkou bouřkovému drakovi, který svými bouřkami ohrožuje živobytí dědečka a babičky.

Ukáže se, že krásná hudba dokáže uchlácholit i takového obra, jako je bouřkový mrak. Prázdniny v nebi pomalu končí. Při jedné z honiček uklouzne Štěpánovi noha a spadne z mraků dolů na zem přímo do náruče maminky a tatínka.

Štěpánův příběh ukazuje dětem, stejně jako klasické pohádky, že je třeba, když přijde ten správný čas, opustit jistoty a vydat se na cestu. Kniha zaujala děti nejen svým příběhem, ale i svými výraznými originálními kresbami, které přes svou jednoduchost dokážou vyjádřit náladu, pocity i děj. Kniha se stala pravidelně prohlíženou, čas od času si ji některé dítě vyžádá k individuálnímu přečtení. Tato kniha se dá velmi dobře použít, s ohledem na příběh i celostránkové ilustrace, při filozofování s dětmi.

 

Další zajímaví autoři:

Pavel Čech

O zahradě (2005)

O mráčkovi (2005)

Dobrodružství pavouka Čendy (2011)

 

Jiří Kahoun

Bráška je taky ježek (2000)

O mašinkách – pohádky na kolejích

(2007)

O autech – pohádky na 4 kolech (2009)

Chumelení (2011)

Knížkový pejsek (2012)

 

Miloš Kratochvíl

Modrý poťouch - Zlatá stuha 2012

Mikuláš, Ježíšek, pan Vrána a my

 

Milada Motlová

Pohádky o Honzovi (2002)

Český špalíček pohádek (2006)

Česká říkadla, písničky a pohádky (2007)

Národní pohádky z Čech a Moravy (2009)

 

Pavla Skálová

Malostranská psí zima (2007) – Zlatá

stuha 2007

 

Pavel Šrut

Pavouček Pája (2000)

Verunka a kokosový dědek (2004)

_______________________-

Prima knihy:)

Eva Svobodová – Do školky za zvířátky

Najděte si svého Martana – Marek Herman-pro dospělé

Procházková Eva – Myši patří do nebe

Zapletal-hry v přírodě

Procházková-Eliáš a babička z vajíčka

Bednářová-Diagnostika před.věku

Janouchová-Jak jsem přišel na svět

Černá-První říkadla

Mrázková-Halo Jácičku

Knížka – Hervé Tulled (interaktivní)

7 návyků Šťastných dětí-Covey

Dětský atlas světla  aneb Alík na cestách

Buddhovy pohádky a další díly.....https://www.google.cz/?gws_rd=ssl#q=buddhovy+pohadky&tbm=shop

_______________________________________________________________

KE ZDRAVÉMU STRAVOVÁNÍ.....

Brána k dětem – pořádá kurzy pro maminky s dětmi, spoustu zajímavých témat. Na kurzy může přijít maminka i s dítětem:

https://www.branakdetem.cz/kurzy_kategorie.php?id=1

1.      Osobnosti:

Brána k dětem – kurz od paní Lucie Ernstové, v příloze emailu jsou recepty na zdravé svačinky pro děti:

https://spokojenamama.eu/kurzy/zdrave-stravovani

Na Facebooku:

https://www.facebook.com/groups/831374266903677/?fref=ts

Kurz paní Barbory Charvátové:

https://www.facebook.com/mamavkuchyni/?fref=ts

Hezké recepty nejen pro vaření pro děti:

https://mamavkuchyni.cz/

PharmDr. Margit Slimáková – výživová poradkyně, má zajímavé webové stránky

https://www.margit.cz/soutez-vysledky/

Užitečná a zajímavá videa o zdravé výživě:

https://www.youtube.com/user/MargitTV

Na Facebooku:

https://www.facebook.com/margit.cz/?fref=ts

Ing. Michaela Sedláčková – odbornice na zdravou výživu, pořádá zajímavé kurzy vaření

https://www.akademielecivevyzivy.cz/tym/tym-michaela-sedlackova/

Hanka Zemanová - Vřele doporučuji přečíst si knihy od Hanky Zemanové (viz Zajímavou literaturu)

https://www.biokucharka.cz/

2.      Zajímavá Literatura:

Zdeňka Kolláriková – Moje biopochoutky

Eva Francová – Kuchařka ze Svatojánu 1,2 (na podzim vyjde i 3. díl)

Hanka Zemanová – BioAbecedář

Hanka Zemanová – Biokuchařka

Adirádža dása – Krišnova vegetariánská kuchařka

Jan Kusmirek – Tekuté slunce (Rostlinné oleje pro masáže, aromaterapii, kosmetiku a výživu).

Časopis Dobroty – vydává Country Life, zde je ke stažení:

https://www.countrylife.cz/casopis-dobroty

Vladimíra Strnadelová – Radost z jídla

Vladimíra Strnadelová – Radost ze zdravých dětí

 

3.      Kde nakupovat bio potraviny – 1. Billa – bio hovězí, bio kuřecí, bio mléčné výrobky, bio obiloviny, bio luštěniny

2. Albert – bio mléčné výrobky, bio maso, bio luštěniny

3. DM Drogérie

4. Kaufland

5. https://www.kolonial.cz/farmarske-specialni    - doprava zdarma, běžné potraviny, ale také široká nabídka bio potravin

6. https://freshbedynky.cz/  - široká nabídka nejen kvalitní zeleniny a ovoce, ale i dalších potravin – mléčné výrobky, maso, luštěniny, obiloviny, oříšky, semínka, oleje, sladidla, koření, …

7. Prodejny Country Life, jsou v Praze na několika místech:

https://www.google.cz/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=country%20life%20praha

8. Biodynamické zemědělství – Svobodný statek na soutoku – dováží na různá odběrná místa v Praze bio ovoce a zeleninu:

https://www.svobodny-statek.cz/bio-dynamicke-zemedelstvi/kde-prodavame

9. Biofarma Žatec dováží na Prosek do zdravé výživy Katika, lze si zaplatit předplatné, pak jsou výhodnější ceny:

https://www.biofarma-zatec.cz/aktuality.aspx

10. Do Klubu Klíček v Klecanech se také bude dovážet bio ovoce a zelenina, lze si předplatit.

https://www.mu-klecany.cz/news/cs/titulni/biozelenina-do-klecan

4.      Zajímavé zdravé potraviny:

SLADIDLA:

Kromě bílého cukru lze sladit rozmixovaným sušeným ovocem (např. hrnek rozmixovaných datlí, rozinek nebo švestek, předem namočených nebo krátce povařených v trošce vody, nahradí hrnek cukru), ovocným moštem, agáve či pravým javorovým sirupem, obilnými sirupy a slady, amasaké (přirozeně sladká a fermentovaná (neboli kvašená) obilná kaše), medem, sušenou třtinovou šťávou Rapadurou. Opatrně se sirupy, někde jsem četla, že také nejsou příliš zdravé na játra, zdravější jsou spíše slady. Slady jsou oproti sirupům zdravotně blahodárnější, protože obsahují vice složitých cukrů a vice minerálních látek než sirupy.

Obilné sirupy a slady vypadají podobně jako med, jsou méně sladké a vznikly pouze z obilí. Jsou mezi nimi značné rozdíly, je třeba se s nimi seznamovat, experimentovat s nimi. Hanka Zemanová doporučuje velmi zdraví prospěšný rýžový slad.

Jedna paní mi doporučovala tento slad. Je prý moc dobrý a nemění strukturu těsta:

https://www.dobroshop.cz/Dobroslad-81608

 

LAHŮDKOVÉ DROŽDÍ : chutná mnohem lépe než běžné droždí, je velmi zdravé, dá se s ním ochucovat polévky, pomazánky, rizota, zeleninové karbanátky. Droždí obsahuje hodně bílkovin a vitaminů skupiny B.

Více se dočtete:

https://www.countrylife.cz/data/files/casopis-dobroty09-podzim2014-web-212.pdf

KVÁSKOVÝ CHLÉB : v přirozeném kváskovém chlebu se nacházejí látky, které chléb přirozeně konzervují, mají antibiotické účinky a posilují naši střevní mikroflóru a tím i naši imunitu. Kváskový chléb je lépe stravitelný a mnoho minerálních látek se stane pro člověka dobře využitelnými.

RÝŽOVÁ MOUKA : alternativa k bílé pšeničné mouce na zahušťování světlých polévek a omáček.

LUŠTĚNINY : cizrna, červená čočka, fazole, fazole azuki, hrách, sója

Jsou zdrojem rostlinných bílkovin, díky nim tedy lze omezit konzumaci živočišných bílkovin, které v přehnaném množství škodí zdraví. Svým složením luštěniny čistí, a tím i chrání naše cévy, srdce, mohou pomoci se snižováním cholesterolu, krevního tlaku, hladiny cukru v krvi a posilují funkci střev. Patří mezi „superpotraviny“, které pomáhají v prevenci zhoubných nádorů.

Je vhodné vařit luštěniny s protinadýmavým kořením nebo řasou a ideálně kombinujte s kořenovou zeleninou. Důležité je jíst luštěniny častěji, protože tím se budou lépe trávit. Stravitelnost zlepšíte, když během vaření přidáte kousek zázvoru, mořské řasy (Kombu nebo Wakame), koření (kmín, fenykl nebo cummin) nebo bylinky, např. majoránku, saturejku či bazalku. Pokud nic nepomáhá, přidejte na závěr vaření trošku jablečného nebo vinného octa. Nejlépe stravitelné luštěniny: červená čočka, azuki, tofu, cizrna.

NAKLIČOVÁNÍ LUŠTĚNIN : nakličováním se zvýší obsha vitaminů v luštěninách. Klíčky se mají jíst na jaře a v létě. Dobře lze naklíčit mungo, čočku, cizrnu a azuki. Ledvinovité fazole prý nejsou dobré. Literatura o nakličování – Pěstujeme klíčící osivo a výhonky od Ivana Jablonského (Grada).

Také Sonnentor prodává semínka v bio kvalitě v Country Lifu. Je nezbytné nakličovat smínka pouze v bio kvalitě. Některá semínka mohou být upravena nějakými škodlivými látkami, proto bych zde opravdu lpěla na bio luštěninách, nebo na bio semínkách ze Sonnentoru.

OBILOVINY:  zařazujte do svých jídelníčků více obilovin – amarant, jáhly, ječmen a kroupy, kamut, kukuřice, oves, pohanka, pšenice, quinoa, rýže natural,  špalda, žito, teff, bulgur,...

ZDROJ OMEGA 3 NENASYCENÝCH MASTNÝCH KYSELIN: Ryby, mořské plody, čerstvé mořské řasy (ne sušené, které jsou na našem trhu), lněné semínko, lněný olej, konopné semínko, konopný olej, vlašské ořechy, dýňové semínko. V omezeném množství v řepkovém, sójovém, pupalkovém a dýňovém oleji, v kvalitním másle a ve zvěřině.

Dnes se považuje za riskantní nadměrný příjem rostlinných olejů a tuků s omega 6, který nezdravě narušuje rovnováhu mezi omega 3 a omega 6 tuky. Omega 6 konzumujeme příliš mnoho. Za ideální považujeme poměr 3-5 dílů omega 6 na 1 díl omega 3.

SEMÍNKA: V semínkách je nakumulované to nejlepší z rostlinky. Je vhodné dopřávat si tato semínka: Konopné, lněné, dýňové, slunečnicové, chia, alfalfa (semena vojtěšky – velmi zdravé jsou vojtěškové výhonky), mák (vysoký obsah vápníku a hořčíku), sezamové semínko.

Hanka Zemanová doporučuje mlít semínka v elektrické kafemlýnku. Pokud by semínka nebyla namletá, hodnotné a výživné látky by náš organismus neuměl využít a vyšla by trávicím traktem nedotčená.

OŘECHY: lískové, mandle, vlašské, arašídy, jedlé kaštany, bukvice, kešu, kokos, makadamské ořechy, para neboli brazilské ořechy, pekanové ořechy, piniové oříšky, pistáciové, žaludy.

Dále zmiňuje Hanka Zemanová další zdravé potraviny: karob, kustovnice (goji), kuzu a arrowroot, mořské řasy (Wakame, Kombu, Nori, Arame, Hiziki, Dulse, Mořský salát, Kelp, Agar-Agar (lze použít místo želatiny, dělala jsem ovocno-želatinovou vrchní vrstvu dortu a místo želatiny užila Agar a bylo to výborné), kvašená zelenina (pickles), Umeocet a umebošky.

5.      Biokosmetika a ekodrogérie

https://www.biooo.cz/ - sídlí v přízemí obchodního domu Kotva u vchodu blíže ke Staroměstskému náměstí.

https://www.havlikovaapoteka.cz/index.html

Sídlí v centru např. v Jilské ulici č. 1, v Palladiu... Vřele doporučuji zejména Havlíkův přírodní zázrak, který opravdu viditelně prospívá vaší pleti. Přečtěte si zde, na co všechno jej lze využít.

https://www.havlikovaapoteka.cz/naturalwonder.html

______________

Brána k dětem – pořádá kurzy pro maminky s dětmi, spoustu zajímavých témat. Na kurzy může přijít maminka i s dítětem:

https://www.branakdetem.cz/kurzy_kategorie.php?id=1

1.      Osobnosti:

Brána k dětem – kurz od paní Lucie Ernstové, v příloze emailu jsou recepty na zdravé svačinky pro děti:

https://spokojenamama.eu/kurzy/zdrave-stravovani

Na Facebooku:

https://www.facebook.com/groups/831374266903677/?fref=ts

Kurz paní Barbory Charvátové:

https://www.facebook.com/mamavkuchyni/?fref=ts

Hezké recepty nejen pro vaření pro děti:

https://mamavkuchyni.cz/

PharmDr. Margit Slimáková – výživová poradkyně, má zajímavé webové stránky

https://www.margit.cz/soutez-vysledky/

Užitečná a zajímavá videa o zdravé výživě:

https://www.youtube.com/user/MargitTV

Na Facebooku:

https://www.facebook.com/margit.cz/?fref=ts

Ing. Michaela Sedláčková – odbornice na zdravou výživu, pořádá zajímavé kurzy vaření

https://www.akademielecivevyzivy.cz/tym/tym-michaela-sedlackova/

Hanka Zemanová - Vřele doporučuji přečíst si knihy od Hanky Zemanové (viz Zajímavou literaturu)

https://www.biokucharka.cz/

2.      Zajímavá Literatura:

Zdeňka Kolláriková – Moje biopochoutky

Eva Francová – Kuchařka ze Svatojánu 1,2 (na podzim vyjde i 3. díl)

Hanka Zemanová – BioAbecedář

Hanka Zemanová – Biokuchařka

Adirádža dása – Krišnova vegetariánská kuchařka

Jan Kusmirek – Tekuté slunce (Rostlinné oleje pro masáže, aromaterapii, kosmetiku a výživu).

Časopis Dobroty – vydává Country Life, zde je ke stažení:

https://www.countrylife.cz/casopis-dobroty

Vladimíra Strnadelová – Radost z jídla

Vladimíra Strnadelová – Radost ze zdravých dětí

3.      Kde nakupovat bio potraviny – 1. Billa – bio hovězí, bio kuřecí, bio mléčné výrobky, bio obiloviny, bio luštěniny

2. Albert – bio mléčné výrobky, bio maso, bio luštěniny

3. DM Drogérie

4. Kaufland

5. https://www.kolonial.cz/farmarske-specialni    - doprava zdarma, běžné potraviny, ale také široká nabídka bio potravin

6. https://freshbedynky.cz/  - široká nabídka nejen kvalitní zeleniny a ovoce, ale i dalších potravin – mléčné výrobky, maso, luštěniny, obiloviny, oříšky, semínka, oleje, sladidla, koření, …

7. Prodejny Country Life, jsou v Praze na několika místech:

https://www.google.cz/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=country%20life%20praha

8. Biodynamické zemědělství – Svobodný statek na soutoku – dováží na různá odběrná místa v Praze bio ovoce a zeleninu:

https://www.svobodny-statek.cz/bio-dynamicke-zemedelstvi/kde-prodavame

9. Biofarma Žatec dováží na Prosek do zdravé výživy Katika, lze si zaplatit předplatné, pak jsou výhodnější ceny:

https://www.biofarma-zatec.cz/aktuality.aspx

10. Do Klubu Klíček v Klecanech se také bude dovážet bio ovoce a zelenina, lze si předplatit.

https://www.mu-klecany.cz/news/cs/titulni/biozelenina-do-klecan

4.      Zajímavé zdravé potraviny:

SLADIDLA:

Kromě bílého cukru lze sladit rozmixovaným sušeným ovocem (např. hrnek rozmixovaných datlí, rozinek nebo švestek, předem namočených nebo krátce povařených v trošce vody, nahradí hrnek cukru), ovocným moštem, agáve či pravým javorovým sirupem, obilnými sirupy a slady, amasaké (přirozeně sladká a fermentovaná (neboli kvašená) obilná kaše), medem, sušenou třtinovou šťávou Rapadurou. Opatrně se sirupy, někde jsem četla, že také nejsou příliš zdravé na játra, zdravější jsou spíše slady. Slady jsou oproti sirupům zdravotně blahodárnější, protože obsahují vice složitých cukrů a vice minerálních látek než sirupy.

Obilné sirupy a slady vypadají podobně jako med, jsou méně sladké a vznikly pouze z obilí. Jsou mezi nimi značné rozdíly, je třeba se s nimi seznamovat, experimentovat s nimi. Hanka Zemanová doporučuje velmi zdraví prospěšný rýžový slad.

Jedna paní mi doporučovala tento slad. Je prý moc dobrý a nemění strukturu těsta:

https://www.dobroshop.cz/Dobroslad-81608

 

LAHŮDKOVÉ DROŽDÍ : chutná mnohem lépe než běžné droždí, je velmi zdravé, dá se s ním ochucovat polévky, pomazánky, rizota, zeleninové karbanátky. Droždí obsahuje hodně bílkovin a vitaminů skupiny B.

Více se dočtete:

https://www.countrylife.cz/data/files/casopis-dobroty09-podzim2014-web-212.pdf

KVÁSKOVÝ CHLÉB : v přirozeném kváskovém chlebu se nacházejí látky, které chléb přirozeně konzervují, mají antibiotické účinky a posilují naši střevní mikroflóru a tím i naši imunitu. Kváskový chléb je lépe stravitelný a mnoho minerálních látek se stane pro člověka dobře využitelnými.

RÝŽOVÁ MOUKA : alternativa k bílé pšeničné mouce na zahušťování světlých polévek a omáček.

LUŠTĚNINY : cizrna, červená čočka, fazole, fazole azuki, hrách, sója

Jsou zdrojem rostlinných bílkovin, díky nim tedy lze omezit konzumaci živočišných bílkovin, které v přehnaném množství škodí zdraví. Svým složením luštěniny čistí, a tím i chrání naše cévy, srdce, mohou pomoci se snižováním cholesterolu, krevního tlaku, hladiny cukru v krvi a posilují funkci střev. Patří mezi „superpotraviny“, které pomáhají v prevenci zhoubných nádorů.

Je vhodné vařit luštěniny s protinadýmavým kořením nebo řasou a ideálně kombinujte s kořenovou zeleninou. Důležité je jíst luštěniny častěji, protože tím se budou lépe trávit. Stravitelnost zlepšíte, když během vaření přidáte kousek zázvoru, mořské řasy (Kombu nebo Wakame), koření (kmín, fenykl nebo cummin) nebo bylinky, např. majoránku, saturejku či bazalku. Pokud nic nepomáhá, přidejte na závěr vaření trošku jablečného nebo vinného octa. Nejlépe stravitelné luštěniny: červená čočka, azuki, tofu, cizrna.

NAKLIČOVÁNÍ LUŠTĚNIN : nakličováním se zvýší obsha vitaminů v luštěninách. Klíčky se mají jíst na jaře a v létě. Dobře lze naklíčit mungo, čočku, cizrnu a azuki. Ledvinovité fazole prý nejsou dobré. Literatura o nakličování – Pěstujeme klíčící osivo a výhonky od Ivana Jablonského (Grada).

Také Sonnentor prodává semínka v bio kvalitě v Country Lifu. Je nezbytné nakličovat smínka pouze v bio kvalitě. Některá semínka mohou být upravena nějakými škodlivými látkami, proto bych zde opravdu lpěla na bio luštěninách, nebo na bio semínkách ze Sonnentoru.

OBILOVINY:  zařazujte do svých jídelníčků více obilovin – amarant, jáhly, ječmen a kroupy, kamut, kukuřice, oves, pohanka, pšenice, quinoa, rýže natural,  špalda, žito, teff, bulgur,...

ZDROJ OMEGA 3 NENASYCENÝCH MASTNÝCH KYSELIN: Ryby, mořské plody, čerstvé mořské řasy (ne sušené, které jsou na našem trhu), lněné semínko, lněný olej, konopné semínko, konopný olej, vlašské ořechy, dýňové semínko. V omezeném množství v řepkovém, sójovém, pupalkovém a dýňovém oleji, v kvalitním másle a ve zvěřině.

Dnes se považuje za riskantní nadměrný příjem rostlinných olejů a tuků s omega 6, který nezdravě narušuje rovnováhu mezi omega 3 a omega 6 tuky. Omega 6 konzumujeme příliš mnoho. Za ideální považujeme poměr 3-5 dílů omega 6 na 1 díl omega 3.

SEMÍNKA: V semínkách je nakumulované to nejlepší z rostlinky. Je vhodné dopřávat si tato semínka: Konopné, lněné, dýňové, slunečnicové, chia, alfalfa (semena vojtěšky – velmi zdravé jsou vojtěškové výhonky), mák (vysoký obsah vápníku a hořčíku), sezamové semínko.

Hanka Zemanová doporučuje mlít semínka v elektrické kafemlýnku. Pokud by semínka nebyla namletá, hodnotné a výživné látky by náš organismus neuměl využít a vyšla by trávicím traktem nedotčená.

OŘECHY: lískové, mandle, vlašské, arašídy, jedlé kaštany, bukvice, kešu, kokos, makadamské ořechy, para neboli brazilské ořechy, pekanové ořechy, piniové oříšky, pistáciové, žaludy.

Dále zmiňuje Hanka Zemanová další zdravé potraviny: karob, kustovnice (goji), kuzu a arrowroot, mořské řasy (Wakame, Kombu, Nori, Arame, Hiziki, Dulse, Mořský salát, Kelp, Agar-Agar (lze použít místo želatiny, dělala jsem ovocno-želatinovou vrchní vrstvu dortu a místo želatiny užila Agar a bylo to výborné), kvašená zelenina (pickles), Umeocet a umebošky.

5.      Biokosmetika a ekodrogérie

https://www.biooo.cz/ - sídlí v přízemí obchodního domu Kotva u vchodu blíže ke Staroměstskému náměstí.

https://www.havlikovaapoteka.cz/index.html

Sídlí v centru např. v Jilské ulici č. 1, v Palladiu... Vřele doporučuji zejména Havlíkův přírodní zázrak, který opravdu viditelně prospívá vaší pleti. Přečtěte si zde, na co všechno jej lze využít.

- Domácí pečení z kvásku: https://www.branakdetem.cz/kurz.php?id=2367

- Zdravé sladké dobroty: https://www.branakdetem.cz/kurz.php?id=4271

- Zdravě v těhotenství a po porodu: https://www.branakdetem.cz/kurz.php?id=4310

Ukázka jídelníčku pro menší děti:

SNÍDANĚ: - Celozrnná obilná kaše z vloček (rýžové, ovesné, pohankové atd.) nebo mouky (3 lžíce rozmíchat v 250 ml vody nebo ½ vody a ½ mléka) kukuřičné, špaldové, žitné, amarantové, jáhlové apod. Podáváme se sušeným ovocem, slazené sladem, sirupem či trochou medu, můžeme přidat různá semínka (malá lžička). - Ovocné pyré (dle sezónního ovoce) s nějakými nadrcenými semínky (slunečnicová, dýňová, sezamová, troška mandlí, vlašských ořechů apod.) - teplé nebo studené - Domácí müsli s oříšky, semínky či čerstvým nebo sušeným ovocem. - Celozrnný koláč - Domácí chléb s obilnou pomazánkou, sypaný zelenými natěmi či se zeleninou. - Domácí chléb s domácí marmeládou (v tomto případě už nesladíme nápoj) - Pijeme obilné nápoje, jogurtový nápoj s ovocem (jogurt rozředíme vodou a přidáme čerstvé ovoce), čaje bez specifických účinků – z čerstvého nebo sušeného ovoce, šípkový, maliníkový list, jahodník, ostružiník.

SVAČINY: - Jogurt typu Hollandia (z živou kulturou) s kukuřičnými nebo jinými křupinkami či pukanci, můžeme osladit čerstvým nebo sušeným ovocem. - Domácí chléb s obilnou pomazánkou, sypaný zelenými natěmi či se zeleninou. - Celozrnná obilná kaše - Celozrnný koláč. - Ovocná přesnídávka - Čerstvé jablíčko či jiné ovoce. - Džus s čerstvého ovoce či zeleniny – ředěný vodou. - Trochu pickles s celozrnným chlebem. OBĚDY: - Jednodruhové zeleninové krémy – dýňový, hráškový, mrkvový, cuketový. - Zeleninové polévky s vařenými obilovinami (jáhly, pohanka, kuskus, žito, špalda, rýže, vločky apod.), hrstí luštěnin (fazole adzuki, červená čočka, loupaný půlený hrách, cizrna apod.) nebo celozrnnými těstovinami. - Obilná rizota se zeleninou. Střídáme rýži, kuskus, bulgur, kernoto, kroupy, jáhly, pohanku, apod., abychom nedávali stále to stejné. Vždy by měl převažovat 1 druh zeleniny. - Celozrnné těstoviny se zeleninovými omáčkami nebo podušenou či do křupava orestovanou zeleninou různých druhů, které střídáme. Přidáváme semínka, oříšky, hrstku vařených luštěnin nebo obilovin. - Nákypy z celých zrn (jáhel, rýže, pohanky, špaldy) nasladko či naslano. - Celozrnná pizza s různým obložením zeleninou, občas můžeme dát tofu, maso, rybu. - Celozrnné palačinky naslano i nasladko. - Různé druhy zeleniny dušené nebo připravené v páře s jogurtovou zálivkou (ředěná vodou) nebo s bramborem. - Zeleninové špízy s bramborem. - Cca 1x týdně maso.

VEČEŘE: - Polévka od oběda. - Případně zbytek rizota, těstovin, pizzy apod. od oběda. - Domácí celozrnný chléb či jiné celozrnné pečivo s trochou zeleniny, obilnou či zeleninovou pomazánkou. - Celozrnné palačinky či jiné placky nasladko či naslano. - Zeleninové placičky. - Celozrnné kaše. Pokud děti v noci špatně spí, je lepší dávat večeři už jen lehčí. V případě, že mají rády hodně sladké, je vhodnější sladkosti zařadit dopoledne.       

Lucie Ernstová www.spokojenamama.eu

_________________________________________________________________

První příkrmy: 

Rýžový odvar - půl hrnku (125 ml) rýže Natural (polozrnná-nemusí být) namočíme na 12 hodin do 1l vody a v téže vodě vaříme na mírném ohni cca 2,5 hodiny. Přes husté síto propasírujeme, případně ještě naředíme převařenou vodou na požadovanou hustotu. Můžeme uvařit i dopředu, uchováváme v chladničce. Ohříváme v teplé lázni, ne v mikrovlnné troubě. Do 4 měsíce se snažíme neochucovat, později můžeme přisladit rýžovým sladem, stévií nebo rozmixujeme s oloupaným čerstvým nebo dušeným jablkem, větším dětem s jiným ovocem, které jim chutná. Zeleninové příkrmy Pokrmy pro děti připravujeme ze sezónní zeleniny v době její přirozené zralosti. V zimě vaříme ze zeleniny přezimující či dobře uskladněné. Je to např. kedlubna Gigant, červená řepa, mrkev, ředkev, kořenová petržel, celer, brambory (dáváme malým dětem jen do konce února, pak začínají klíčit) atd. 

Brambory dětem nevaříme denně, ale max. 1 týdně, vždy se špetkou drceného kmínu nebo saturejky. V polévkách můžeme vyvařovat lístky zeleniny, ale pouze tehdy pokud ji máme z domácího pěstování (např. od ověřeného zelináře). Vhodné i méně známé druhy, např. mangold (pro děti vhodnější než špenát) – vkládá se do už připravené horké polévky (necháme 10 min. stát), vařením se znehodnocuje. Černý kořen (podobné použití jako mrkev) – je důležité jej používat syrový (posypat polévky, na chleba s máslem atd.). U mrkve upozorňuji, že jelikož obsahuje provitamin A, rozpustný v tucích, je vhodné ji podávat vždy s trochou oleje (panenského). Nekupovat v běžné síti, často obsahují velké množství dusičnanů. Zeleninu vaříme jen krátce, na jaře 5-10 min, u tvrdší zeleniny 20-25 min. Menší část zeleniny a natě přidáváme těsně před odstavením ze sporáku.                                    Pro zvýšení výživové hodnoty přidáváme po trochách luštěniny, obilniny (celá zrna nebo vločky, nejdříve bez lepku). Vaříme krátce a necháváme dojít „pod peřinou“.                                  

Jáhly je třeba před vařením propláchnout několikrát horkou vodou a osušit, nejsnadněji na sucho na pánvi. Neboť rychle žluknou a jsou pak hořké a méně hodnotné. Sušené klíčky přidáváme až po odstavení. Vhodné jsou také bramborové kaše – uvařené brambory loupané nebo ve slupce rozmačkáme vidličkou a s mlékem (např. rýžovým) či vodou ušleháme. Do horké kaše přidáme najemno nastrouhanou mrkev (+ zakápneme olejem), nadrobno nakrájenou zeleninu: pórek, cuketa, dýně, kedlubnu, ředkvičku, atd. Nebo také jáhly, pohanku, ovesné vločky ad. cca 2 pol. lžíce. Menším dětem děláme bramborovo-jáhlovou kaši, ne pouze z brambor. Zeleninová polévka jarní (3 porce) 1 l vody, 3 nové brambory, jarní zelenina (např. hrášek, mrkev s natí, petržel s natí, hlávkový salát, lístky mladé kedlubny, lístky cibulky apod.), můžeme přidat listy mladé pampelišky, jitrocele nebo kopřiv, pár kapek oleje, květy sedmikrásky na ozdobu. Zeleninu očistíme a omyjeme, nakrájíme nadrobno a vaříme s celou natí cca 5 min. Před odstavením vyjmeme natě, do vroucí vody přidáme list hlávkového salátu či listy pampelišky, zakápneme olejem a rozmixujeme. Na talíři ozdobíme kvítkem sedmikrásky. Pro dospělého nebo větší děti nemixujeme. Polévku můžeme také zahustit libovolným druhem uvařené obiloviny a pak rozmixovat. Pokud chcete polévku dosladit, dejte více mrkve. 

Zeleninová polévka zimní (3 porce) 1 l vody, 2 mrkve, 2 menší brambory, 1 černý kořen, ½ červené řepy, 1 petržel, list kadeřávku, kousek kedlubny Gigant, pár kapek oleje. Zeleninu očistíme a omyjeme. Na kostičky nakrájené brambory, petržel, červenou řepu a kadeřávek dáme vařit na 10 min, před odstavením přidáme na skleněném struhadle nastrouhanou mrkev, černý kořen a kedluben a odstavíme. Přidáme pár kapek oleje a rozmixujeme nebo rozmačkáme vidličkou. Zeleninová polévka s červenou řepou (3 porce) 1l vody, 2 menší červené řepy, 1 brambora, 1 černý kořen (nebo mrkev), 1 petržel, pažitka dle chuti, 3 lžíce ovesných vloček, pár kapek oleje. Očištěnou a omytou zeleninu nakrájíme na kostičky a vaříme s vločkami do měkka (cca 15 min). Pokud použijeme vločky jemné stačí přidat těsně před odstavením. Před odstavením přidáme nastrouhaný černý kořen či mrkev. Přidáme olej a pažitku a necháme chvíli stát, pak rozmixujeme a ozdobíme květy sedmikrásky. Rajčatová polévka s mrkví 1l vody, 3 oloupaná rajčata, 6 ředkviček, 3 mrkve, celerová nať, 3 lžičky sušených nebo čerstvých obilných klíčků, pár kapek oleje Ředkvičku, mrkve a celerovou nať uvaříme do měkka, cca 15 min. Před odstavením přidáme nakrájená rajčata. Po odstavení vyjmeme nať, přidáme klíčky a olej a necháme chvíli stát, pak rozmixujeme. 

Obilné kaše – vždy nejlépe z celozrnné doma namleté mouky, k tomu stačí i obyčejný ruční mlýnek na kávu po babičce. Pokud nějaká mouka zbude, uchováme ji v chladničce, max. 3 dny. Jáhly musí být úplně čerstvé, jinak by byla mouka hořká. Raději tedy jáhly před mletím propláchneme horkou vodou a usušíme v troubě na 40 °C, pak teprve nameleme. Pro menší děti do cca 1 roku meleme mouku najemno. RECEPT: na 1 hrnek (250 ml) vody nebo mléka (např. rýžového, mandlového atd.) použijeme 1PL rýže + 1 PL jáhel; či rýže a pohanka, jáhly a amaranthová mouka, jáhly a kukuřičná mouka apod. s lepkem na 1 hrnek (vždy 3 PL): špalda, ječmen, jáhly; jáhly, pohanka, rýže; kukuřičná mouka, oves, amaranthová mouka ad. Pozn.: z 1 zarovnané PL zrna umeleme 1 vrchovatou PL mouky!!! Kaše připravujeme tak, že do hrnku dáme uvedené množství mouky a přilijeme malé množství vody, mouku rozmícháme, pak přidáme vodu do plna, promícháme a přelijeme do kastrůlku, za stálého míchání vaříme 5 min po projití varem. Můžeme dochutit strouhaným perníkem, rýžovým či ječným sladem, mletým sušeným ovocem, přidáme jiskřičku másla, strouhané sezónní ovoce. Kakao můžeme nahradit carobem. 

Dětem můžeme dělat i pudinky z kukuřičná moučky, např. s jáhly a sladem. Pudink hned zkonzumujeme, nesmí delší dobu stát, protože řídne. Moučku rozmícháme ve vodě či mléce, vsypeme vločky nebo jáhly apod. a za stálého míchání vaříme do zhoustnutí – cca 4 min., osladíme či dochutíme ovocem. Stejně tak můžeme připravovat kaše z vloček (rýžové, kukuřičné, pohankové, ovesné ad.): vločky zalijeme vodou a přivedeme k varu, hned odstavíme a necháme cca 10 min. dojít pod peřinou. Vločky nabobtnají, podle potřeby osladíme viz obilné kaše. Pudink s jáhlami (3 porce) 40g kukuřičné moučky, 1/2l vody nebo mléka, 200 ml vařených jáhel, slad. Vařené jáhly rozmixujeme s trochou vody nebo mléka na hustou hladkou kaši. Z kukuřičné moučky podle receptu na obalu uvaříme pudink, když začne houstnout, přidáme rozmixované jáhly a slad, necháme projít varem a odstavíme. Můžeme použít jako kaši, krém nebo klasický pudink. Zdobíme ovocem a hned jíme. Rybízový krém s jáhly a vločkami (3 menší porce) 1 hrnek rybízu (či jiného ovoce), 3 lžíce vařených jáhel, 3 lžíce vloček, slad. Ovoce zalijeme vodou a přivedeme k varu, přidáme vločky, odstavíme a necháme přikryté cca 5 min dojít. Pak přidáme uvařené jáhly, rozmixujeme a osladíme. Pohanková kaše s tempehem nebo tofu (3 porce) ¾ hrnku drcené pohanky, 2 hrnky vody (příp. mléka), 5-6 lžic tempehu nebo tofu natural, 2 jablka, slad, jiskřička másla, troška citrónu. Pohanku vaříme ve vodě cca 3 min a pak dáme horkou na 20 min „do peřin“. Pak ji smícháme s tempehem (nebo tofu) a nastrouhanými jablky. Osladíme a přidáme trošku citrónu. Na talíři můžeme omastit jiskřičkou másla. 

Ovesný dezert (3 porce) 2 hrnky rýžových vloček, voda, 150 ml bílého jogurtu (typu Hollandia), slad, ovoce. Vločky dáme do mísy a zalijeme studenou vodou (cca 1cm nad vločky). Přidáme jogurt a libovolné nakrájené (pro menší děti strouhané) ovoce (borůvky, maliny, rybíz, jablko, hruška, atd.), osladíme dle chuti. Můžeme přidat také obilné klíčky, semínka či strouhané ořechy. Ovocné kaše a přesnídávky Začínáme přikrmovat jablko, hruška, příp. s mrkví. Vždy po menších dávkách, abychom odhalili příp. alergii. Základ kaše by mělo tvořit jablíčko, postupně začneme přidávat maliny, borůvky, švestky, blumy, oloupané meruňky, broskve, rybíz ad. Nové ovoce vždy přidáváme v menším množství, abychom viděli, jak dítě reaguje. Vyhýbáme se citrusovým plodům a všem plodům, které nezrají u nás, také jahodám či kiwi – mohou způsobit alergie. Kombinujeme s mrkví, červenou řepou nebo černým kořenem. Do ovocných kaší přidáváme pro zvýšení energetické hodnoty (cca 1 lžíce) obiloviny, semínka či trošku oříšků a máku (vždy v malém množství a ořechy, které vyrostly u nás). Do ovocných kaší můžeme nastrouhat amaranthové sušenky. 

Obiloviny (zrna nebo vločky) přidáváme nejdříve bezlepkové, cca od 7. měsíce, lépe 1 roku můžeme přidat i s lepkem, vždy vařené. Vločky zalijeme vodou (na 1 lžíci vloček 4 lžíce vody), přivedeme k varu, odstavíme a necháme dojít pod peřinou. Necháme vychladnout, rozmixujeme a přidáme do kaše. Můžeme přidat i sušené obilné klíčky (nevaříme) - cca 1 čajové lžička. Větším dětem můžeme přidávat i lžíci jogurtu, nejlépe doma vyrobeného. Mléčné výrobky nezařazujeme příliš často, neboť zahleňují organizmus. Ovocné příkrmy nepřislazujeme, nebo sladíme jen velmi málo rýžovým nebo ječným sladem, stévií či větším dětem příp. medem. Děti od začátku navykáme na přirozené chutě ovoce, obilovin i zeleniny. Ovocné kaše ihned podáváme, nenecháváme stát na vzduchu. 

Nejmenším dětem dáváme ovoce bez slupky, větším se slupkou, která obsahuje mnoho cenných látek. Kombinovat můžeme nejrůznější druhy ovoce s obilninami, semínky či oříšky. Uvádím příklady naší oblíbené přesnídávky (1 porce): Jablko, švestka, 1 čaj.lžička mletého máku, 1 pol.lžíce nabobtnalých vloček, rýžový slad. Očištěné jablíčko a dužninu švestky nastrouháme na skleněném struhadle, přidáme mák, vločky, podle potřeby osladíme a dobře zamícháme. Mrkev, 1 cm plátek červené řepy, ½ jablka, 1 lžička rozvařených jáhel, slad, pár kapek oleje. Očištěnou mrkev, červenou řepu a jablko najemno nastrouháme. Přidáme jáhly, osladíme, kápneme olej a zamícháme. Podle potřeby zředíme vodou. Dají se také připravit v domácí pekárně – program Jam. Poté horkou přesnídávku naplníme do lahve, pevně uzavřeme a otočíme dnem vzhůru. Necháme vychladnout – víčko by mělo zapadnout (lupnout). Dáme do lednice, kde vydrží cca 1 týden, ale již nejsou tak hodnotné jako čerstvé (vhodné na cesty do cestovní lednice). Ovoce na přesnídávku je třeba dát do pekárny nakrájené na velmi malé kousky, nejlépe rozmixované. Se slupkou nebo bez (pro menší děti), zbavené jádřinců či pecek. Pokud přesnídávky jíte denně – jedna dávka je z 1 kg ovoce, pak není nutné přidávat cukr vůbec (slouží jako konzervant). Ovoce je sladké samo o sobě. 

Domácí čaj – je možné připravit dětem z bylin, které nemají specifické léčivé účinky – list jahodníku, maliníku, ostružiníku, šípky, květy černého bezu, mladé lístky kopřivy. Šípky musíme nejdříve namočit ve vodě nejlépe přes noc (min. 3h). Vyhýbáme se černému a zelenému čaji. Z čerstvého i sušeného ovoce se dá připravit velmi chutný a přirozeně sladký čaj. Ovoce vždy uvedeme do varu, sušené cca 5 min. povaříme a pak necháme 10 min. stát. Vhodné jsou jablko, hruška, rybíz, angrešt, třešeň, maliny, jahody, borůvky atd. 

Zdravé pomazánky 

Základní pomazánka z tofu: 100 g tofu, 20 g panenského oleje, špetka soli Tofu nastrouháme na jemném struhadle a rozšleháme s panenským olejem. Podle potřebné hustoty můžeme ředit vodou či syrovátkou. Můžeme dochutit čerstvými či sušenými bylinkami. Vhodná jsou slunečnicová semínka či ořechy s trošičkou česneku – pro větší děti. Z luštěnin: 250 g teplých, dobře uvařených bílých fazolí či hrachu (zeleného půleného bez slupek), 10 g slunečnicového oleje (dle chuti, slouží ke spojení luštěnin), sůl, mrkev, červená řepa nebo okurka na ochucení. Za tepla umeleme nebo rozmixujeme z částí vody, přidáme olej a mírně osolíme, necháme vychladnout, přidáme nastrouhanou mrkev, červenou řepu nebo okurku. Hrachová pomazánka může dosti zhoustnout, můžeme ji zředit vodou, která zbyla z vaření. Z vařených obilovin: jako základ použijeme vařené obiloviny: pšenici špaldu, ječmen, žito, ovesné vločky, jáhly, pohanku, rýži Natural. 

Tvrdší obiloviny musíme po uvaření umixovat, měkčí stačí rozmačkat vidličkou nebo rozetřít dřevěnou stěrkou. Obilný základ doplňujeme tempehem, tofu, strouhanou zeleninou – vařenou i syrovou, luštěninami, oříšky, semínky, dochutíme zelenými či sušenými natěmi, klíčky, kořením atd. 

Jáhlové máslo I.: 200g horkých dobře uvařených jáhel, 100 ml bílého jogurtu (nemusí být), 10g panenského oleje, špetka soli. Jáhly rozmixujeme za horka s jogurtem a dalšími přísadami. Necháme vychladnout. Můžeme přidat vločky Nori či semínka, oříšky. Pokud se nám zdá pomazánka příliš hustá můžeme přidat ještě trochu jogurtu nebo zředit vodou. Na chlebu sypeme pažitkou či čerstvou strouhanou zeleninou – mrkev, červ. řepa apod. 

Jáhlové máslo II.: 200g horkých dobře uvařených jáhel, panenský olej, špetka soli. Horké jáhly rozmixujeme v mixéru do hladka a za stálého míchání přidáváme otvorem ve víku olej, aby pomazánka dobře držela. Osolíme a ještě promixujeme (můžeme přidat trochu Misa či sójové omáčky – 2 lžíce). Necháme vychladnout. 

Pomazánka z naklíčené pšenice špaldy (či jiných obilovin)- je výborným zdrojem vitamínů! 150 g naklíčené špaldy, 5 lžic panenského oleje, vývar z obilí nebo voda dle potřeby. Naklíčenou propláchnutou špaldu umixujeme s olejem a potřebným množstvím vody, aby měla správnou konzistenci a dala se roztírat. Ochutíme např. několika lžícemi sladu, mletými oříšky či mandlemi, rajčetem nebo paprikou (ještě v mixéru + trochu osolíme) 

Sezamové máslo: 200 g loupaného sezamu, 50 g sezamového oleje (lisovaného za studena), 3 lžíce vody, sůl dle chuti (nerafinovaná). Sezamová semínka lehce opražíme a s vodou mixujeme (nejlépe ponorným mixérem s nožem). Za stálého míchání přidáváme olej a dochutíme solí. Můžeme připravit i na sladko se sladem a jen špetkou soli. 

Slunečnicový krém: 200 g loupaných slunečnicových semen, 100 ml vlažné vody. Semínka mixujeme s vlažnou vodou na vysoké obrátky do hladka, přidáme sůl. Můžeme také připravit na sladko: přidáme slad a jen špetku soli. 

Domácí müsli 500 g ovesných bio vloček, 250 g loupaných slunečnicových semínek, nebo sekané mandle či ořechy, 125 g rozinek, 100 g doma sušeného ovoce – jablka, hrušky, švestky. Ovesné vločky opražíme v troubě na 150 °C. Rozložíme je rovnoměrně na plech a zvolna pečeme až začnou vonět, pak několikrát obrátíme. Správně upražené vločky jsou lehce růžové a voní po oříšcích. Opražené vločky necháme vychladnout. Mezitím v horké vodě důkladně omyjeme rozinky, osušíme v ubrousku a dáme do vlažné trouby sušit. Suché rozinky smícháme s vločkami a ostatními přísadami a uložíme v uzavřené doze na suchém místě. Spotřebujeme do 1 týdne. Před podáváním můžeme přidat trochu medu, carobu příp. i před pražením, vločky se trochu slepí a jsou sladké. Podáváme samostatně nebo dle vlastních zvyklostí s trochou jogurtu, kefíru, biokysu apod. 

Domácí celozrnná pizza Těsto na 2 velké pizzy: 320 ml vody, 250 g pšeničné mouky celozrnné, 250 g pšeničné mouky hladké, 1 lžička soli, 30 g čerstvého droždí (nebo 120 g domácího kvásku – pizza má trochu netypickou kyselejší chuť, než je člověk zvyklý z Pizzerie, ale časem chutná lépe :), 1 lžička přírodního nerafinovaného cukru. Na obložení (spíše příklad, dá se obměňovat podle chuti): 2 lžíce oliv. oleje, 4 lžíce rajského protlaku, bazalka, oregano, plátky šunky, Mozzarella, krájené žampiony, černé olivy. Dále hladká mouka na vál a tuk nebo pečící papír na plech. Pokud máte domácí pekárnu, dá se těsto jednodušeji připravit v ní – těsto vám umíchá a vykyne na programu Dough. Pokud nemáte, tak ručně v míse: V míse smíchejte všechnu mouku se solí. Droždí smíchejte s cukrem a troškou vody a mouky a nechte chvíli stát, aby vzešel kvásek. Nebo použijte oživený kvásek z žitné mouky a vody. Kvásek přidejte do mísy a se zbylou vodou vypracujte hladké pružné těsto. Lépe s použitím ručního elektrického hnětače – těsto je pak krásně vypracované. Těsto urovnejte v míse, jemně posypte hladkou moukou, přikryjte utěrkou a nechte kynout. Během kynutí je dobré 2x těstem vařečkou lehce pohnout a nechat znovu kynout. Těsto je hotové, když v míse zdvojnásobí svůj objem. Připravené těsto vyklopte na pomoučený vál, zlehka propracujte a rozdělte na 2 díly. Každý díl rozválejte na placku o průměru cca 30 cm a přeneste na 2 plechy vyložené pečícím papírem (já mažu olejem). Pizzy obložte dle vlastní chuti... Plát těsta potřete oliv. olejem a pak rajským protlakem, posypte částí koření. Obložte šunkou, žampiony, olivami a posypte zbylými bylinkami a Mozzarellou. Nechte ještě chvíli kynout. Troubu vyhřejte na 180 °C. Máte-li jí s cirkulací vzduchu, můžete péct obě najednou. Plechy dejte do trouby a pečte, dokud okraje pizzy nezačnou růžovět. Pak snižte teplotu na cca 165 °C a zvolna pečte dozlatova. 

Zdravé bramboráky z kynutého těsta 

Těsto: ½ kg oloupaných syrových brambor (lze nahradit také dýní), ½ ve slupce uvařených oloupaných brambor, 150g pšeničné, špaldové nebo žitné celozrnné mouky, 1 vejce (možno nahradit 1 lžící sojové moukou plnotučné rozmíchané ve 2 lžících vlažné vody), 50 g čerstvého droždí (nebo cca 200g domácího kvásku), cca 120 ml vody nebo mléka, 50 ml oliv. oleje, 3 stroužky česneku, 2 lžíce majoránky, sůl dle chuti, oliv. či slunečnicový olej na pečení (lisovaný za studena). Těsto připravte klasickým způsobem: Droždí rozmíchejte s trochou mouky a mléka (či vody) a na teplém místě nechte vzejít kvásek nebo použijte oživlý domácí kvásek v požadovaném množství. Syrové oloupané brambory nastrouháme najemno do mísy a slijeme menší část vody (pokud ji brambory pustí), pak přidáme vychladlé prolisované vařené brambory, zbylou mouku, sůl, prolisovaný česnek, majoránku, olej a vejce a s vzešlým kváskem a zbytkem mléka (či vody) vypracujeme vláčné těsto. Těsto v míse urovnáme a necháme kynout, až se jeho objem zdvojnásobí. Vykynuté těsto vkládáme lžící do pánve s rozehřátým olejem, rozprostřeme po celé pánvi a pečeme z obou stran dozlatova. Upečený bramborák osušíme ubrouskem. 

Špaldové lívance Těsto: 400 g čerstvě umleté špaldové mouky celozrnné, 2 vejce (můžeme nahradit sójovou moukou rozmíchanou ve vlažné vodě), 30 g čerstvého droždí (nebo 120g domácího kvásku), 40 g přírodního cukru, 400 ml mandlového mléka (či rýžové nebo jaké preferujete), ½ lžičky soli. Na posypání: 30 g bio vanilkového či skořicového cukru. Slunečnicový olej na lívanečník. V míse rozmíchejte v mléce droždí (nebo kvásek) a cukr a nechte 10 min stát v teple. Pak zašlehejte vejce a přidejte mouku se solí. Hustotu těsta upravte mlékem nebo moukou dle potřeby. Těsto nechte 20 min kynout v teple. Lívance pak upečte z obou stran v lívanečníku na plotně nebo v troubě dozlatova. Hotové je skládejte na teplou mísu a posypte cukrem či potřete zavařeninou, domácí marmeládou, tvarohem atd. 

Lucie Ernstová – lektorka spokojenamama@seznam.cz www.spokojenamama.eu